FAQ

Frequently Asked Questions

Varför cykla i Afrika?

Tja, varför inte? Afrika är en världsdel jag knappt har varit i hittills och enligt min erfarenhet finns det inget bättre sätt att uppleva ett ställe på än med cykel. Man blir mer närvarande, alla sinnesintryck förstärks och det skapar fler möten med människor längs vägen.

Var ska du cykla?

Från Kairo till Kapstaden. För mer detaljer vg se; Tour d’Afrique

Är det inte väldigt långt?

Jo, ungefär 1200 mil.

Men du ska väl inte cykla själv?

Nej, jag ska cykla med en grupp om ca 40 cyklister plus medföljande "personal" och "sektionscyklister". Resan anordnas av en kanadensisk arrangör vid namn Tour d’Afrique Ltd.

Är det inte farligt att cykla i Afrika?

Hmm, jo troligen. En del av farorna borde elimineras av att vi reser i grupp, även om man inte alltid vistas tillsammans. Dessutom finns det säkert massor med faror som inte tar hänsyn till hur man reser; trafik, galna afrikaner, vilda rovdjur, giftiga småkryp, livshotande tropiska sjukdomar, HIV-smittat blod, etc. Listan kan säkert göras längre, men det tjänar inte så mycket till nu när jag redan bestämt mig för att anta utmaningen. Potentiella faror är väl på något sätt ändå en del av äventyret, även om jag givetvis hoppas på att nå Kapstaden helskinnad.

Hur ska ni bo?

I bushen. Har med mig eget enmans tält, Hilleberg Unna, sovsäck och liggunderlag.

Hur sköter man hygienen?

Vet inte riktigt. Jag har fattat det som att det inte finns möjlighet att duscha särskilt ofta. Tydligen får man några liter vatten tilldelat sig per dygn, som man sedan får hushålla med. Antar att jag får sänka mina renlighetskrav något?!

Toalettbesök då?

Ja, det var just det. Vad jag har läst, finns det tydligen en del övrigt att önska vad gäller afrikansk toalettstandard. I bushen är man hänvisad till att låna en spade av arrangören, gräva en egen grop och uträtta sina behov. Detta kräver viss framförhållning, något man kanske inte alltid har med den matkulturen och bakteriefloran som råder.
Avskildhet verkar inte vara något man riktigt kan räkna med heller, med tanke på att växtligheten på sina ställen är begränsad och populationen riklig. Toalettpapper får man hålla sig med själv, i den mån det går att få tag på. På mer "civiliserade" ställen kan man tydligen bli hänvisad till ett hål i golvet, med någon form av vattenbehållare att tvätta av faciliteten och sig själv med. Nice!
Alla som har suttit 10 - 15 mil på cykel dagligen under en period vet hur vig och graciös man blir. Att ytterligare fresta på lårmusklerna med toalettbesök i hukställning, är knappast något önskvärt just då, för att uttrycka det milt. Fördelen är att man inte behöver bekymra sig över valet av toalettlektyr, eftersom besöket av naturliga skäl inte tenderar att bli särskilt långvarigt…

Hur gör ni med mat och dryck?

Arrangören ordnar frukost, lunch och middag alla cykeldagar. På vilodagarna, som infaller i någon form av stadsbebyggelse, får vi lösa matfrågan på egen hand. De lär ha med någon form av lokalbo som provianterar ätbara produkter och sedan tillreder dessa längs vägen. Menyexemplet som mailades ut i veckan såg dock allt annat än smakligt ut. Nu får man i och för sig ta med i beräkningarna att jag är åt det kräsna hållet, men vad sägs om getstuvning med grönsaker och tunnbröd? För säkerhets skull har jag anmält mig som vegetarian (de hade ingen ruta för kräsna att kryssa i). När jag ledsnar på rotfrukter och bönor räknar jag därför med att överleva på energikakor och vitamintabletter. Går man inte ner i vikt av detta, vet jag inte vad som fungerar!

Vad gäller dryck, beräknar de ca 8 - 12 liter i vätskeintag per dag. Trots att resan är upplagd för att undvika de varmaste zonerna, ligger dagstemperaturen vanligen mellan 30-40 grader. Om man multiplicerar det gradantalet med 6 - 8 timmars hård fysisk aktivitet, blir produkten säkerligen rejält med svett. Är det något jag lärt mig under min tid på intensivvården, är det att man alltid måste få vätskebalansen (dvs förhållandet mellan vätskeintag och -förluster) att gå ihop. Detta är en absolut förutsättning för att få nöjda sköterskor och i bästa fall även friskare patienter. Lovar att dra nytta av dessa dyrköpta lärdomar och ständigt tänka på diuresen!

Måste ni ha all packning på cykeln?

Nej, tack och lov! Har redan cyklat tvärs över Europa med fullastad cykel (ca 25 kg) och det är inte utan att det förtar en del av nöjet. Här kommer arrangören att transportera allt baggage som inte behövs under dagen. Det enda vi själva behöver ha på cykeln är; minst 3 liter vätska, verktyg, reservdelar, cykelpump, solskydd, kläder för väder och ett glatt humör!

Är det någon mer svensk med?

Nej. För två år sedan däremot deltog en man från Stockholm, Eric Secher. Jag följde då hans blogg, men av olika skäl valde han att bryta i Tanzania. Eric har varit vänlig och delat med sig av sina "bitterljuva" erfarenheter samt bistått mig med en rad råd och tips. Stort tack!

Hur har du möjlighet att vara borta från jobbet så länge?

Well, det är ett kapitel för sig. Eftersom mitt arbete är förknippat med en hel del jourtjänstgöring, har jag lyckats samla på mig ett ganska stort antal innestående jourkomptimmar. Då det fungerar väl med min specialistutbildningsplan i övrigt, väljer jag därför att ta ut en del av dessa timmar i tid istället för pengar.

Hur mycket tränar du inför resan?

Alldeles för lite. Vg se föregående svar som förklaring. Min förhoppning är att jag ska vara lättränad när jag väl är på plats och att jag kan leva på gamla meriter i väntan på att formen infinner sig… Om inte, finns det risk att resan blir väldigt kort, eller möjligen extremt jobbig?!

Kommer du att uppdatera bloggen längs vägen?

Alltså, jag har ingen aning om hur internetaccessen är i inre Afrika, men min ambition är att förmedla mina upplevelser längs vägen i text och bild. Med vilken frekvens jag har möjlighet att uppdatera bloggen återstår att se. De bloggar jag själv följt tidigare år (2007 och 2008) har uppdaterats ungefär varje till varannan vecka. För att underlätta kontakten tar jag med mig en liten ultraportabel dator, för text- och bildbearbetning.

Kan man nå dig på telefon?

Skulle inte tro det. GSM-nätet är, vad jag förstår, inte så väl utbyggt i Afrika, åtminstone inte längs den vägen vi färdas. Oavsett, blir nog samtalskostnaderna högre än vad jag är villig att betala. Satellittelefon skulle kunna vara ett alternativ, om än inte ett budgetalternativ. Icke-brådskande SMS och email är nog den rimligast kontaktkanalen, bloggen undantaget.

När kommer du hem?

Har köpt en icke-ombokningsbar flygbiljett, för att försvåra hemresa vid mentala svackor, från Kapstaden via London till Landvetter. Landar där den 14 Maj. Hemresa tidigare kan således endast ske medelst SOS flyg alternativt snordyr enkelbiljett. Hoppas inte någotdera blir aktuellt..

Varför utsätter man sig för sådant här?

Enkel fråga, komplext svar…
Antar att det handlar om att testa gränser (både fysiska och mentala), nyfikenhet, miljöombyte, nya bekantskaper, natur och kultur, upptäckarglädje, äventyrslystnad, friluftsliv, utmaning, välbefinnande, minne för livet, verklighetsflykt… och mycket, mycket mer!
"Don’t deny it till you try it!"

Några inspirerande bilder från Patrick Thomas blogg; Thru Africa, 2007.

IMG_3045

IMG_2865

IMG_3038

IMG_2869

IMG_3019

Kid_in_basket

IMG_3854

Picture_Marjan_005

IMG_4191

Termite_Hills

highway_to_hell

IMG_3109